Tilbage til oversigt

At åbne ny butik og søge butikslokaler i København

onsdag 26. juli 2017

Hvis man går med en lille iværksætter i maven og en drøm om at være selvstændig, er åbning af sin egen butik en god måde at udleve det på. Det er på en og samme tid en begejstret og skræmmende tanke. Hvis ikke man er enten uddannet eller har en stor interesse indenfor et bestemt felt, er det første man skal tage stilling til hvilket produkt eller ydelse, man vil basere sin forretning på og om dette er konkurrencedygtigt.

Herefter følger problemstillingen på, hvor butikken skal ligge. Hvor er der ledige butikslokaler og hvor ligger de mest optimalt i forhold til netop dine ambitioner og forretning. Når man flytter ind i sit eget butikslokale, har man sandsynligvis været nogle år på arbejdsmarkedet forinden for at tjene og spare penge op til at kunne blive selvstændig . Den primære præmis for succes er ”beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed” – som man siger. Søgning på butikslokaler skal altså være målrettet og grundigt overvejet. Med mindre dit produkt er eftertragtet og konkurrencedygtigt i sådan en grad, at salget nærmest kommer af sig selv. Jo bedre beliggenhed, desto dyre er butikslokalet at leje.

Så hvor kan du som fremtidig butiksdrivende søge efter butikslokaler? Først og fremmest kan du skabe dig et overblik på lokalepotalen.dk, som annoncerer for alle udbudte butikslokaler på markedet indhentet fra b.la. private, virksomheder, ejendomsmægler.
Hvis du ønsker at åbne butik i København eller omegn, skal dit produkt om noget være konkurrencedygtigt. Mange af butikkerne på Strøget og Købmagergade er filialer i store kæder, som ikke er alt afhængig af denne enkelte butiks indtægt. Leje- og købspriserne på butikslokaler i København er de højeste i Danmark, og derfor er der ikke mange selvstændige unika butikker herinde. Det er der dog på b.la. Frederiksberg og Østerbro. Disse butikker sælger hver især mere eller mindre specialvarer som f.eks. the, fransk brugskunst og dansk keramik, hvor priserne ligger i den lidt dyre ende. Så en umiddelbar betingelse for at kunne åbne butik i København er, at man skal have en koncept udover det sædvanlige. Altså skille sig ud fra eksisterende butikker. Et oplagt sted at starte er at måle temperaturen på markedet; lufte din idé for andre, lave noget markedsføring på de sociale medier, regne på produktsomkostninger og opveje dem med salgspriserne. Alt i alt for at du, udfra den respons du får, kan bedømme om hvor vidt, der er et potentielt salg og hvor hårdt du skal lægge ud fra start. Således at man får skudt sig selv i foden ved at gøre noget overildet.

Udover det pragmatiske og rationelle aspekt er dine ambitioner, mod og vilje mindst lige så vigtige. Den seje proces starter allerede i jagten på butikslokale, da der er mange forhold at tage hensyn til. Dit butikslokale udgør rammerne for forretningen og udover at beliggenheden skal være optimal, er din mavefornemmelse for om du vil kunne gå dag ud og dag ind i det pågældende butikslokale utrolig vigtig. Den rette atmosfære er udgangspunkt for at blive ved, hvis det evt. Går lidt ned af bakken. Det er svært at finde motivation et sted, hvor man i bund og grund ikke bryder sig om at være. Kunderne vil ligeledes kunne mærke det og butikken vil bærer præg af manglende omsorg, og det går i sidste ende ud over salget og butikkens renomé.

Få også direkte adgang til alle udbudte butikslokaler i København via disse links:

https://www.lokaleportalen.dk/storkoebenhavn-butiktilegetbrug/koebenhavnk
https://www.lokaleportalen.dk/storkoebenhavn-butiktilegetbrug/koebenhavnsv
https://www.lokaleportalen.dk/storkoebenhavn-butiktilegetbrug/koebenhavns
https://www.lokaleportalen.dk/storkoebenhavn-butiktilegetbrug/koebenhavnvesterbro
https://www.lokaleportalen.dk/storkoebenhavn-butiktilegetbrug/koebenhavnoesterbro
https://www.lokaleportalen.dk/storkoebenhavn-butiktilegetbrug/koebenhavnnoerrebro

Forhold, udover beliggenhed, du skal tage hensyn til, når du søger butikslokaler i København: 

  • Butikslokalets interiør og exteriør
  • De tekniske installationer
  • Transportmuligheder til og fra butikken (parkering, gågader, busser, togstationer m.m)
  • Omkringliggende butikker – Det er f.eks. mindre smart at lægge et chocolatier ved siden af Peter Beier Chokolade
  • Byens miljø – hensynstagen til om der bor unge, ældre og/eller familier i byen. En flippet ungdomsbutik vil få det svært i den ældre konservative del af Frederiksberg. Lige som at en garnbutik sandsynligvis vil blive forbigået, hvis den lå mellem en Adidas og en BR legetøjsbutik.