Hvordan åbner man en butik?

4. oktober 2017 | Skrevet af: Leonora Jensen
Hvordan åbner man en butik?
Hvordan åbner man en butik?

Går du med drømme om at åbne din helt egen butik? Tænker du ofte på, ”Hvordan åbner man en butik”? Ved du specifikt, hvad du skal lede efter og hvor? ? Har du et produkt eller en ide, som du brænder for at iværksætte? Hvis ja, er det bare om at komme i gang. Men først og fremmest, er der en række overvejleser du bør gøre dig, inden du kaster dig ud i det. Det kan være en kæmpe udfordring at starte sin egen butik. I denne guide viser Lokaleportalen dig en række tips, der kan behjælpe dig med at besvare spørgsmålet: ”Hvordan åbner man en butik?”. Nogle af punkterne har du måske allerede viden om, mens andre vil hjælpe dig med at skabe liv til din butiksdrøm.

Ha’ styr på budgettet

Det er rigtig vigtigt, at man har styr på sit budget, så omkostningerne ikke løber løbsk. Budgettet er også en del af din forretningsplan, som skal vises før man kan tage et lån i banken eller få overbevist en investor. Med et budget kan du nemmere få det store billede af din forretning, og ikke mindst få et overblik over hvordan du kan planlægge din butiks fremtid. Som iværksætter starter man ofte fra bunden og det koster som regel et kapitalindskud, især når der er tale om en ny butik, der skal åbnes. Især i starten er der mange udgifter – for eksempel skal der købes computer, kassesystem, møbler osv. Også butikslokale skal man investere i, hvilket er den største udgift, hvis det ikke allerede er ordnet.

Hvad skal du sælge i butikken, og hvordan får du fat på varen?

Gør dig grundige overvejelser om, hvad du vil sælge og ikke vil sælge herunder, om det skal være en butik, der sælger tøj, bøger, kosmetik, møbler, mad eller lignende? I så fald er det værd at undersøge følgende:

Hvis du skal sælge fysiske produkter i din butik:

  •      Hvem sælger ellers produkterne?
  •      Hvornår vil du bestille produkterne og hvor meget skal du bestille?
  •      Har du et lager?
  •      Hvordan skal produkterne opbevares?
  •      Hvordan transportere varerne til din butik? Osv.

Hvis du skal sælge mad eller dagligvarer skal du have styr på gældende love og regler – her er det vigtigt, at der er styr på det, hvorfor det også kræver en omgang research eller professionel hjælp:

  •        Skal du registreres hos Fødevarestyrelsen for at sælge mad og drikkevarer?
  •        Hvad er reglerne mht. Hygiejne?
  •        Hvilken slags materialer må du bruge i butikken?
  •        Må du forberede mad foran dine kunder? Osv.
  •        Hvordan skal din butik indrettes?

Er der en målgruppe for din butik?

Det er vigtigt, at du er sikker på, at der er en målgruppe for dit produkt eller din service. For at din butik kan leve, kræver det kunder hvorfor vi anbefaler at du foretager en målgruppeanalyse, inden du starter med at åbne din butik – få evt. hjælp af en professionel, der kan hjælpe dig med at identificere din butiks målgruppe. Tænk også over, om dit produkt er konkurrencedygtigt? Kender du din målgruppe, så tag et kig på konkurrenterne og sammenlign jeres produkter? Er dine produkter ikke bedre end dine konkurrenter, bør du tænke over din butiks eksistensberettigelse.

Registrering af din butik

Før du kan oprette din butik, skal du tage højde for lovgivningen på området. Alle virksomheder i Danmark skal oprette et virksomhedsnummer, også kaldet CVR-nummer. Herefter skal SKAT godkende din anmodning, om at få et CVR nummer. Inden for specifikke brancher gælder der særlige lovgivninger, som kan have betydning for din virksomhed, hvorfor det er vigtigt, at du sætter dig ind i din branche, så der på sigt ikke fremkommer dyre konsekvenser for din butik.

Find det rigtige navn til din butik

Navnet skal passe til dine produkter og samtidig lyde godt. Domænenavnet skal være ledig, hvis du på et tidspunkt også vil åbne en webshop. Sørg for at navnet også vil fungere på de sociale medier.

Butikkens placering er alfa og omega

En synlig butiksfacade med flere tusinde forbipasserende om dagen er godt, men husk også at tænke over, hvor mange af de forbipasserende, der rent faktisk er i målgruppen for dit produkt. Det er vigtigt, at undersøge butikkens beliggenhed! Har du fundet et område, du finder interessant, så find eksempelvis ud af om der er andre butikslokaler i området, hvis ja – er der kunder her? Er der potentielle kunder iblandt. Hovedgaden er altid et godt valg, men du må have din målgruppe for øje, hvis du vil have succes med din butik. Derudover er det ikke tilrådeligt, at tage den endelig beslutning før du har udforsket alle dine muligheder. Vær åben i din jagt efter butik – det er sjældent, at finde butikslokaler, som lever 100% op til de krav og ønsker man har som butiksdrivende.