Ny guide: Udlej dine egne lokaler uden at bruge en erhvervsmægler

Med en ny guide udviklet af Lokaleportalen.dk kan du let være din egen erhvervsmægler, når du udlejer dine lokaler. Du finder udlejningsguiden på www.udlejditlokale.dk, hvor du kan få stort set alle spørgsmål omkring udlejning af lokaler besvaret.
8. december 2016 | Skrevet af: Sara Petersen
Ny guide: Udlej dine egne lokaler uden at bruge en erhvervsmægler

Med en ny guide udviklet af Lokaleportalen.dk kan du let være din egen erhvervsmægler, når du udlejer dine lokaler.

Du finder udlejningsguiden på www.udlejditlokale.dk, hvor du kan få stort set alle spørgsmål omkring udlejning af lokaler besvaret.

”For de fleste ejendomsselskaber og virksomheder vil det være relativt simpelt at udleje egne lokaler og så at sige være erhvervsmægler for sig selv. Man skal kende de vigtigste principper i erhvervslejeloven, man skal vide hvordan man prissætter sine lokaler og man skal vide, hvordan man markedsfører sine lokaler. Via guiden kan man få information om alle disse ting”, fortæller Thomas Storm fra Lokaleportalen.dk, som dog påpeger, at man bør søge assistance ifht udarbejdelsen af selve kontrakten:

”Det er vigtigt at kontrakten er perfekt. Så her bør man enten købe en skabelon til en lejekontrakt eller alternativt betale en advokat eller en erhvervsmægler for at udarbejde kontrakten”, siger Thomas Storm.

Sådan udlejer du dine lokaler selv

Du kan være din egen erhvervsmægler og udleje dine lokaler selv ved at følge disse simple trin

  • Trin 1: Mål størrelsen af dit lejemål op og lav en plantegning.
  • Trin 2: Find ud af hvilken pris, du skal tage for dine lokaler, ved at se på hvad priserne er for lignende lejemål på www.lokaleportalen.dk.
  • Trin 3: Tag fotos af lejemålet.
  • Trin 4: Nu er du klar til at lave et samlet prospekt med en pris, fotos, beskrivelse og andre fakta om dit lejemål.
  • Trin 5: Herefter skal du markedsføre lokalerne. Det gør du ved at uploade dem på fx www.lokaleportalen.dk og herefter sende linket ud til dem du kender.
  • Trin 6: Hvis du har sat prisen rigtigt, begynder du at modtage henvendelser fra potentielle lejere. Det er vigtigt at du besvarer disse hurtigt og får booket en fremvisning hurtigt, da der er stor konkurrence om lejerne.
  • Trin 7: Det er vigtigt, at du får så mange lejer i spil som muligt, så du kan vælge den lejer der har de bedste økonomi og som du har mest lyst til at udleje til. Sidstnævnte er specielt vigtigt, hvis du udlejer de lokaler, hvor du har din egen virksomhed - det er ikke skægt at bo under samme tag med en lejer, som man ikke har kemi med.
  • Trin 8: Når du har fundet din lejer, skal du tjekke den pågældende virksomheds økonomi, for således at sikre, at lejeren bliver en god betaler.
  • Trin 9: Det sidste skridt er, at du laver en professionel lejekontrakt. Det kan du enten gøre ved at købe denne på nettet, eller ved at ansætte en advokat eller en erhvervsmægler til at lave kontrakten.
  • Trin 10: Du har forhåbentlig en god lejer over en masse år og får dermed en stabil lejeindtægt

Færre benytter erhvervsmægler

Til forskel fra boligområdet, hvor man næsten altid benytter en mægler, benytter udlejere langt sjældnere en erhvervsmægler til udlejning af lokaler:

”Langt de fleste i det professionelle segment af udlejere, herunder ejendomsselskaber, administratorer og kontorhoteller, har alle kompetencerne til udlejning af deres lokaler og benytter derfor kun sjældent en erhvervsmægler. I det ikke professionelle segment af udlejere, dvs. virksomheder, der udlejer deres overskudsplads, er det også for de fleste naturligt at skippe erhvervsmægleren og udleje egne lokaler. Det også fordi man ofte skal bo under samme tag som lejeren, hvorfor kemien med lejeren bliver en del af selve udlejningsprocessen”, fortæller Thomas Storm og tilføjer:

”På boligområdet har mange en psykisk begrænsning i forhold til at udleje eller sælge deres eget hus. Det er meget tydeligt, at denne begrænsning ikke findes på erhvervsområdet”, siger Thomas Storm, som vurderer at blot omkring blot 10 procent af alle lokaler, der udlejes, udlejes via en erhvervsmægler.

Det skal du være opmærksom på, hvis du bruger erhvervsmægler

Der er dog en del situationer, hvor det kan være oplagt at bruge en erhvervsmægler. Det kan fx hvis dit lejemål er specielt, eller hvis du simpelthen ikke har tid, til selv at stå for udlejningen.

Der findes mange forskellige erhvervsmæglere. Nogle erhvervsmæglere er meget dygtige og andre erhvervsmæglere kan blive en meget dyr fornøjelse.

Hos Lokaleportalen.dk snakker vi hver dag med udlejere, som har haft en dårlig oplevelse med den erhvervsmæglere som de har benyttet.

Erhvervsmæglerens forretningsmodel, når han hjælper udlejeren med at udleje lokaler, er en kombination af 1: Et succes fee på 15 procent, som erhvervsmægleren modtager, når lokalerne er udlejet og 2: Et markedsføringsbudget som erhvervsmægleren modtager for at kunne markedsføre lokalerne.

”Det lyder som en meget forjættet model, når erhvervsmægleren fortæller om den, men den kan meget let blive en dyr fornøjelse. For det første bruger den dårlige erhvervsmægler ofte markedsføringsbudgettet på virkningsløse annoncer i avisen eller på annoncering på nettet på portaler uden meget trafik, hvor erhvervsmægleren selv scorer en stor procentdel af gevinsten, fordi den dårlige erhvervsmægler har en lukrativ aftale med mediet. For det andet har de dårlige erhvervsmæglere et princip om, at de vil have sagerne i såkaldt enekommission, hvor de får et honorar uanset hvordan lejerne udlejes i fx 6 måneder. Herefter lægger mange dårlige erhvervsmæglere bare lokalerne op sin hjemmeside, i håbet om at der sker noget af sig selv. Det bliver hurtigt en dyr fornøjelse for udlejeren, der jo ikke får sin lejeindtægt, før lokalerne er udlejet”, siger Thomas Storm.

Der er dog ifølge Thomas Storm også mange gode erhvervsmæglere, som arbejder dedikeret med at løse sagerne til deres kunders bedste:

”Disse gode ofte kædeuafhængige erhvervsmæglere er kendtegnet ved, at de dels fra dag ét arbejder målrettet på at finde en lejer af alle tænkelige kanaler og dels ved at de bruger markedsføringsbudgettet balanceret og målrettet på de kanaler, der virker. Derfor er det vigtigt, at man spørger ind til, præcis hvordan en erhvervsmægler har tænkt sig at arbejde i processen og markedsføre lokalerne. På den måde kan man sikre sig, at det er en god erhvervsmægler man ansætter", siger Thomas Storm.

Hos Lokaleportalen.dk har vi - da vi er i løbende kontakt med de 6.000 udlejere der benytter os - stor viden om folks erfaringer med erhvervsmæglere. Kontakt os på support@lokaleportalen.dk, hvis du vil have info om hvilke erhvervsmæglere, der har tilfredse kunder i netop dit område.

Du kan læse mere om udlejning af lokaler her:

Udlejning af lokaler
Udlejning af kontor
Udlejning af butik
Udlejning af lager
Udlejning af klinik